Opiskelijan päämediat

Ylioppilaslehdet ja opiskelijakalenterit ovat pääkanavasi nuoriin opiskeleviin aikuisiin.

Tarjoamme käyttöösi monipuolisen valikoiman välineitä opiskelijakohderyhmän tavoittamiseen. Mediamme ovat kohderyhmän omia tarkkaan luettuja ja läheiseksi koettuja julkaisuja.

Pelkät yleismediat eivät tavoita eivätkä puhuttele kohderyhmää samalla tasolla.

Lue lisää »

Opiskelijakohderyhmä

Suomen yliopisto-opiskelijat, yli 100 000 20-30 vuotiasta nuorta aikuista

  • Itsenäiset kulutuspäätökset, tekevät myös suuria elämän perushankintoja
  • Yli 80% asuu omassa taloudessa
  • Kuluttavat kaiken käytössään olevan rahan, opiskeluiässä käytetään suhteellisesti enemmän rahaa itseen kuin missään muussa elämänvaiheessa
  • Ennakkoluulottomia ja kokeilunhaluisia kuluttajia – edelläkävijöitä
  • Tulevaisuuden päättäjiä ja vaikuttajia
  • Lisäksi ylioppilaskokelaat vuosittain (kevään ja syksyn abinumerot)

Tutkimustuloksia

Kohderyhmä

  • Lähes 60% yliopisto-opiskelijoista käy opintojen ohessa työssä, osa täysipäiväisesti, suurissa kaupungeissa luku on yli 80%
  • Hyvinvoinniltaan opiskelijoiden eliittiä, 2/3 pitää elintasoaan hyvänä tai erittäin hyvänä
  • Kaikki ylimääräinen raha käytetään pääosin itseen tässä ja nyt
  • Pelkkään kulutukseen käytössä oleva tulo asumismenojen jälkeen keskimäärin yli 5000 euroa vuodessa
  • Osa opiskelijoista on yllättävän hyvin toimeentulevia, ostoslistalla jopa auto tai asunto...
  • (Opetusministeriö; Opiskelijatutkimus 2006, Tilastokeskus; Oppilaitostilasto 2007, HYY; selvitys opiskelijoiden toimeentulosta 2007)


Ylioppilaslehti

(Keskeisiä havaintoja lehden lukemisesta (lukijatutkimus MC-INFO 2010):

  • Lehteä pitää tärkeänä tai melko tärkeänä 75% lukijoista
  • Kokonaan tai lähes kokonaan lehden lukee 13%
  • Suurimman osan 25%
  • Kiinnostavimmat jutut lukee 49%
  • Lehden selailee läpi 9%
  • Jokaista tai lähes jolaista numeroa lukee 82 %
  • 83% ilmoitti käyttävänsä vähintään 15-30 min lehden lukemiseen
  • 41% ilmoitti, että samaa lehteä lukee vähintään kaksi henkilöä

Kalenterit

  • Opiskelijakalenteri on ylioppilaskunnan tarjoamista eduista ja palveluista arvostetuin, esim. Tampereen yliopiston yo-kunnan opiskelijoista 87% käyttää kalenteria päivittäin
  • (TAMY palvelututkimus 2003)